woensdag 15 juni 2011

Plantaardig op reis Part 2: vegan kamperen

Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Vandaag presenteer ik u: vegan kamperen. Dat lijkt veel lastiger dan het is, als je goed voorbereid bent :-)

Ik ben al op een aantal festivals geweest, maar echt kamperen deed ik daar niet: ik at vooral van alle heerlijke standjes die er waren en kwam niet veel verder dan een bakkie koffie van een vriendin, die heel stiekem een gasstelletje naar binnen had gesmokkeld. Dat mag nou eenmaal niet op elk festival

Vorig jaar was het dan zo ver: ik ging echt kamperen. Ik ging op fietsvakantie, onderweg overnachten op natuurkampeerterreinen en was dus aangewezen op alles wat ik onderweg bij me had. En dat valt reuze mee!




Behalve een kleine gasfles, een mini brandertje, een windscherm en 2 campingpannetje nam ik een pak snelkook (volle) rijst, sojabrokjes en een boemboe mee. (boemboe's van de supermarkt bevatten meestal garnaal of andere ongure ingrediënten, maar bij de toko is er een scala aan vegan opties)
Onderweg kocht ik groenten. De sojabrokjes laat je even weken in water en bak je daarna op met de boemboe. Zo kon ik prima eten :-)

Verder kocht ik hier en daar een blikje bonen of linzen en wat nieuwe groenten erbij. Toen de rijst op was, ging ik over op de snelkook (volkoren) pasta, voor de afwisseling. Ik had dan ook een zakje provencaalse kruidenmix bij me.

Ook kocht ik veel fruit en had ik houdbare toetjes bij me, die chocolade variant van alpro soja. Hoeft niet gekoeld bewaard te worden en is heerlijk na een dag fietsen!

Als ontbijt haalde ik meestal verse broodjes (waar mogelijk biologisch), en die at ik met bijvoorbeeld pindakaas. Ik ben ook erg fan van de tubes met tartex paté. Deze zijn te koop bij de natuurwinkel. Doordat het een tube is, blijft de inhoud langer goed en bovendien heb je niet per see een mes nodig. Maar als je onderweg geen natuurwinkel tegen komt, kan je ook soortgelijke paté van zonnatura kopen. Die komt in kleine kuipjes, kan je er gelijk één opmaken.

Voor de koffie heb ik een éénkopsfilterhoudertje, om écht verse koffie te zetten. Zelf hoef ik er niet per see melk in, maar je kunt zakjes vegan koffiemelk kopen, bijvoorbeeld bij veggiedeli. Ik drink wel graag gezoete koffie en doe dan een mini pakje zoetjes erbij (scheelt ruimte en gewicht ten opzichte van suiker).

Het hele kampeerfeest werd later nog eens herhaald in Berlijn, met mijn destijds omnivore liefde (die is tegenwoordig zowel exliefde als grotendeels vegan :-)). Hoewel we ook heul veul ijsjes hebben gegeten, werkte dezelfde food-strategie daar prima. We hebben voornamelijk gerechten met peulvruchten gegeten, want de enige andere 'vleesvervanger' die we daar tegen kwamen was een pakje naturel tofu, waar bijna wel goud doorheen móest zitten, zo duur was ie. Maar we zijn ook lekker gaan eten bij the Yellow Sunshine (vega fastfood restaurant) en hebben zeker de Vöner Kebab niet overgeslagen!





Binnenkort ga ik wederom naar een festival, en ik weet niet hoe de vegan voorzieningen daar zijn. Om te voorkomen dat ik 4 dagen achter elkaar patat zit te eten, neem ik deze keer een pak couscous, een pot kikkererwten en gedroogde abrikozen mee. In een klein zakje (of potje, als je echt no-waste wil gaan) neem ik een kruidenmengsel mee om de couscous op smaak te brengen, en de groenten hoop ik daar ergens op te pikken. De tube tartex zit uiteraard ook in de tas, en dit maal een pot oploskoffie, zodat ik ook voor anderen koffie kan maken :-). Ik wil nog een setje muffins bakken voor onderweg, want we zitten een aardig eind in de trein. Altijd handig, om dan alvast vrienden te worden met mogelijk toekomstige festival neighbours!

1 opmerking:

  1. wat eten omnivoren op een festival dan? kun je daar alleen maar vlees en zo kopen?
    houden ze echt geen rekening met vegetariers? slecht hoor..

    ik zou noten meenemen, vegan burgers, gedroogd fruit inderdaad..

    BeantwoordenVerwijderen