zondag 19 februari 2012

Banaan-havermoutpannenkoeken

Ik had 2 trossen bruine bananen gekregen en die moesten snel op. Nou kan ik best wat bananen eten, maar ik vind het al gauw eentonig worden. Sappig fruit zoals sinaasappels en peren is meer aan mij besteed. Toch wou ik deze bananen een waardig einde geven, dus ik besloot ze te verwerken in een luxe ontbijt.

Op een vrije ochtend had ik zin in havermout én bananenpannenkoeken. Na een tijdje twijfelen dacht ik, waarom niet gewoon allebei?

Deze pannenkoeken zijn in no time klaar. Als je gewend bent aan een licht ontbijt, kan je hier met zijn tweeën van eten. Maar voor een uitgebreide zondagsbrunch kan je er ook 2 nemen!



Voor 2 flinke pannenkoeken heb je nodig:

  • olie om in te bakken
  • 2 rijpe bananen
  • 50 gram havermout
  • 35 gram spelt- of tarwemeel
  • halve theelepel bakpoeder
  • 125 milliliter plantaardige melk
  • theelepel vanille extract

Verwarm een koekenpan met wat olie.

Prak de bananen fijn en roer dan de havermout erdoor heen.

banana havermout

Voeg vervolgens het meel en bakpoeder toe en roer nogmaals door.

Doe de plantaardige melk en vanille erbij en roer het tot een mooi beslag. Doe de helft van het beslag in de pan en laat het een beetje uitlopen - maar niet te veel, dit worden luchtige, amerikaanse pancakes. Bak ze aan beide kanten ongeveer 5 minuten, tot ze mooi goudbruin zijn.

Lekker met wat zoets erop zoals appelstroop, jam of agavestroop.

3 opmerkingen:

  1. Nog een idee met een overschot aan bruine bananen: In stukjes snijden, laten invriezen, en dan in de blender = overheerlijk 'room'ijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MMM,...Wat lekkere pannenkoeken!

    Yummie all the way! :)

    BeantwoordenVerwijderen