woensdag 28 maart 2012

Rucola stamppotje met tamari tofu

Hmmm, nu de lente zo overduidelijk aanwezig is, was het tijd voor een fris gerecht. Met de zon op het balkon wou ik natuurlijk niet zo lang in de keuken staan, dus ik koos voor een simpele stamppot. Ik ben dol op rucola en wat ben ik blij dat het weer in het seizoen is! Grappig weetje: bij de biowinkel is biologische rucola 2 keer goedkoper dan de biologische rucola die ik bij een grote supermarkt vond.

Tamari tofu vind je bij de bio winkel, bijvoorbeeld van het merk Provamel. Ik koos deze voor het gemak: je kunt ook naturel tofu gebruiken, die je bij elke winkel vindt en welke goedkoper is. Wikkel de tofu dan in een theedoek en leg er een snijplank op met daarop 2 dikke boeken. Laat de tofu zo een half uur uitlekken. Vervolgens leg je het 30-60 minuten in een marinade, die kan alleen uit sojasaus bestaan maar je kan er ook andere smaakmakers doorheen doen, zoals liquid smoke, sesamolie of kruiden zoals tijm en venkel.

Als je dit recept from scratch maakt, dus met naturel tofu, kost het minder dan € 2,00 per persoon. Het is trouwens ook erg lekker met zongedroogde tomaatjes en gebroken walnoten (en dan ook geschikt voor mensen met soja allergie!) en het staat binnen 20 minuten op tafel.




Voor 2 personen heb je nodig:

  • 1 pakje tamari tofu (bij de bio winkel) à 200 gram, uitgelekt
  • 600 gram aardappelen, liefst roodschillig, schoongemaakt en in stukken gesneden
  • scheutje sojamelk
  • 1 eetlepel margarine (optioneel)
  • 1 zak rucola à 75 gram
  • olie om in te bakken
  • sojasaus (bijvoorbeeld tamari)
  • optioneel: liquid smoke

Kook de aardappelen zo'n 15 minuten, hoe kleiner ze gesneden zijn, des te sneller ze gaar zijn. Doe er een scheutje sojamelk bij en de margarine, als je die gebruikt. Stamp de aardappels fijn. Verknip de rucola boven de pan roer die erdoorheen.

In de tussentijd verwarm je een laagje olie in een koekenpan op middenhoog vuur. Snijd de tofu in blokjes en bak deze aan alle kanten goudbruin. Zet het vuur laag en giet wat sojasaus in de pan - pas op, dit gaat spatten! Als je het hebt kan je na het spatten wat druppels liquid smoke toevoegen. Roer de blokjes goed door en haal ze daarna uit de pan (laat de olie/sojasaus zitten), zodat de tofu niet soggy wordt.

Eet smakelijk!


Dit recept heb ik ook op Plantaardig Maandag gepost.

1 opmerking:

  1. volgens mij is dat ook nog heel lekker als het koud is, als salade zijnde :) dit recept met rucola leek me trouwens ook wel lekker!
    http://www.smaakmakend.nl/content/rucola-een-%E2%80%98stamppot%E2%80%99-met-wortel-en-quinoa

    BeantwoordenVerwijderen