vrijdag 4 mei 2012

Interview met een planteneter: Maurits

Omdat het zo leuk blijft om eens te horen wie al die veganisten in Nederland zijn! Deze week de beurt aan Maurits, die ik ken via Pink!. Hij was de gelukkige die hét y-chromosoom was op de overheerlijke vega high tea eerder dit jaar!






 
Wie ben je en wat doe je allemaal?
Ik heet Maurits Kersten. Ik ben 27 jaar en woon in een appartement in Zoetermeer. Ik werk als een software ontwikkelaar bij een klein integratiebedrijf in Hoofddorp waar ik voornamelijk verantwoordelijk ben voor het maken van web interfaces van onze producten.
In mijn vrije tijd sport ik graag; badminton en capoeira blijven mijn twee voornaamste activiteiten, hoewel ik soms wel wil hardlopen als het lekker weer is. Hiernaast speel ik mondharmonica. Ik leer thuis nieuwe nummers en oefen ze wanneer mijn trein of bus vertraagd is en ik wat tijd te doden heb.

Hoe omschrijf je jouw eetpatroon?
Ik eet sinds een half jaar veganistisch. Van nature ben ik een vreselijke kok. Voordat ik veganist werd kende ik 6 recepten, die ik vervolgens maakte voor vier personen, en waar ik de hele week van kon eten.
Ik doe nu nog steeds min of meer hetzelfde, alleen ken ik nu meer recepten die ik kan maken.

Sinds wanneer eet je zo?
Ik ben vegetarisch opgevoed door mijn ouders. Ik herinner me nog wel dat we wel eens knakworstjes aten toen ik heel klein was, maar meer vlees dan dat heb ik nooit gekend.
Naarmate ik echter ouder werd, ging ik toch meer bij dingen stil staan. Ik bevond mij echt ontzettend lang in een transitieperiode waarin ik geen leer meer droeg, melk dronk of eieren at, maar geen problemen had met slagroom of kaassoufflés.

Wat was de aanleiding om je voedingspatroon te veranderen?
Ik weet niet meer of ik echt een enorm break-through moment had wat me motiveerde helemaal voor veganisme te gaan. Ik weet alleen nog een moment waarop ik mijn eigen normen en waardes onderzocht, en toen pas ontdekte wat een enorm bizarre lijn ik trok. Dat ik het compleet onacceptabel vond om dieren te laten lijden voor vleesconsumptie, maar geen enkel probleem had om die dieren te laten lijden voor melk- of ei productie. Dat kon ik voor mezelf niet meer rijmen.

Was dat lastig? En gaat dat nu beter?
Niet echt. Zoals ik al zei, ik was al praktisch veganistisch op dit punt, dus het was een kleine stap om te maken.

Hoe reageerde je omgeving op je veranderde eetpatroon?
Ouders en familie reageerden bezorgd, over of ik al het nodige wel binnenkrijg. Aangezien zij wisten hoe ik kook, misschien terecht. Mijn vrienden en collega's... waren al min-of-meer gewend dat ik een moeilijke eter was. Een kleine periode van ongeloof over hoe ik dit vol zou kunnen houden, maar niemand deed echt moeilijk.

Heb je een documentaire of boek dat je mensen aanraadt?
Eating Animals van Foer vond ik zelf erg interessant!  Ik weet persoonlijk niet tot welke mate zijn bevindingen ook relevant zijn op de nederlandse maatschappij, maar zelfs dat terzijde genomen, raad ik het enorm aan!

Wat eet je op een werkdag?
Ontbijt... skip ik. Heel slecht, ik weet het, maar ik kom moeilijk uit bed en pak alle minuten die ik krijgen kan. Soms pak ik nog wel eens een desembolletje dat ik in de trein oppeuzel, maar daar houdt het bij op.
Lunch eet ik op kantoor. Een stuk of wat boterhammen met pindakaas. Ik heb het kantoor ook overgehaald hummus te kopen, waar ik vervolgens de enige van ben die het eet.
Tussendoor... veel fruit. Fruit wordt gratis geleverd door mijn baas, dus op een dag jaag ik iets van 4-5 stuks fruit doorheen. Voornamelijk appels, bananen, mandarijnen, kiwi's, enz...

Doordat ik van Hoofddorp naar Zoetermeer reis en vaak late diensten draai, komt het regelmatig voor dat ik pas om iets van half negen thuis ben, waarop ik nog moet koken. Op het moment dat ik dit nu schrijf is het twee voor tien, en mijn avondeten is nog aan het pruttelen. Hier kan ik vervolgens wel weer drie of vier dagen van eten!
Op woens- en vrijdagen ga ik gelijk door van mijn werk naar capoeira, en bestaat mijn avondeten uit een salade of iets anders veganistisch wat ik op Leiden Centraal kan vinden.

Hoeveel geef je per week ongeveer uit aan voeding? en waar doe je boodschappen?
Poeh! Iets van... 50-60 euro misschien? Ik koop brood en bolletjes bij de natuurwinkel.
De rest allemaal bij de Aldi. Af en toe langs de markt als ik vers fruit wil voor een apart gerecht.

Wat is je favoriete eten?
Moeilijk... Laatste tijd ben ik helemaal gek van een kikkererwten stoofpot met paprika en aubergine. Schiet me aan voor het recept!

Heb je een favoriet kookboek of kookblog?
Veganomicon, van Isa Moskowitz & Terry Romero is mijn absoluut favoriete kookboek, alles wat ik hieruit heb gemaakt is heerlijk! Zonder uitzonderingen.

Als je buiten de deur eet, wat of waar eet je dan graag?
Hm.. ik eet eigenlijk zelden buiten de deur, nu ik er bij stil sta. De keren dat ik dit wel doe bel ik een paar dagen van te voren of ze iets veganistisch kunnen maken, wat nooit echt een probleem was.
Op de enige keer dat ze me vertelden 'nee, helaas, we kunnen echt niks voor je regelen', werd ik vervolgens op de dag zelf gepresenteerd door een enorm teleurgestelde kok, die enorm uit zag naar de uitdaging om voor een veganist te koken en eistte de naam van de collega die mij verteld had dit niet mogelijk was.

Wat is jouw tip voor mensen die zich net willen verdiepen in een diervriendelijke leefstijl?
Probeer niet je oude recepten te maken, en vervolgens weg te laten of te vervangen dat wat je niet meer wilt eten. Dit leidt zelden tot een smakelijk einde.
Verder sluit ik me ook aan bij Annika. Uit mijn ervaring zijn de Nederlandse veganisten een enorm gezellig stel mensen, die altijd blij zijn om je te helpen met vragen of verzoeken tot hulp.


Thanks Maurits!

Heb jij nog vragen voor Maurits? Zou je zelf eens in deze rubriek willen komen, of ken je een 'veghead' die je het hemd van het lijf zou willen vragen? Laat het ons hieronder weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten