zaterdag 9 juni 2012

Interview met een planteneter: Jesse

Het is weer weekend! Lekker op de bank en een interview met een vegan lezen. Of ga je dit weekend naar de alternatieve vlaggetjesdag van de Vegetariërsbond? Misschien komen we elkaar nog tegen!

In elk geval, vandaag lees je hier het verhaal van Jesse. Ik ken hem via vriendin Kirsten, hij is namelijk haar lief. Van Kirsten kan je al veel lezen op haar eigen blog, nu eens zijn kant van het vegaverhaal!



Wie ben je en wat doe je allemaal?
Ik ben Jesse van Velzen, 24 jaar oud. Ik woon in Delft, samen met mijn vriendin Kirsten, we zijn net verhuisd van een antikraak huis naar een huurwoning. Ik studeer Audiovisuele Producties in Rotterdam aan het Grafisch Lyceum, en momenteel loop ik een jaar stage bij een mediabedrijf in Leiden. Als hobby’s heb ik het bezoeken van festivals, maar vooral stedentrips maken.

Hoe omschrijf je jouw eetpatroon?
Ik eet veganistisch.


Sinds wanneer eet je zo?
(Sinds Kirsten begon over ovulaties van kippen enzo ;P)

Vanaf augustus 2011 ben ik veganistisch gaan eten.


Wat was de aanleiding om je voedingspatroon te veranderen? Was dat lastig, en gaat dat nu beter?
Zelf at ik al jaren vegetarisch, en mijn vriendin veganistisch. Thuis aten we dus altijd al veganistisch,  maar buiten de deur at ik zelf vegetarisch. We praatten er thuis regelmatig over, en toen besloot ik om de knoop door te hakken en het ook te proberen. Eigenlijk was het ook meer om te proberen, maar ik vond het makkelijk vol te houden en dat is zo verder gegroeid.


Hoe reageerde je omgeving op je veranderde eetpatroon?
Mijn ouders hadden er eigenlijk geen problemen mee, en eten zelf ook al stukken minder vlees nadat ik vegetarisch was gaan eten. Mijn broer en zus snappen de keuze ook. Mijn andere broer is een echte vleeseter en had er dus minder begrip voor.
Ook studiegenoten en collega’s op het werk kijken me nogal eens raar aan als ik vertel dat ik veganist ben. Meestal ben ik dan wel meteen het doelwit van een hoop flauwe grappen.


Heb je een documentaire of boek dat je mensen aanraadt?
De speech van Gary Yourofsky over veganisme gaf bij mij de doorslag. De beelden die daarin vertoond werden deden me veel, en ook de argumenten die hij aandroeg vond ik sterk en overtuigend. Na het zien van deze documentaire kon ik me eigenlijk ook niet meer voorstellen hoe het zou zijn om zuivel te nuttigen.


Wat eet je op een werkdag?
ontbijt: Sojamelk met cruesli
tussendoor: Banaan of ander stuk fruit zoals appel
lunch: Boterhammen of pistoletjes met pindakaas en hagelslag (soms ook tartex, of een broodje falafel)
tussendoor: Pindacrunch van Zonnatura
avondeten: Verschilt heel erg, soms een veganistische homemade pizza, de andere dag pastinaak en andere onbekende groenten.
's avonds: Chips, noten, soms yofu


Hoeveel geef je per week ongeveer uit aan voeding? en waar doe je boodschappen?
(“Uhm, Kirsten, hoeveel maak ik per week over zodat jij lekkere dingen kan halen ?”)

Ongeveer 50 euro met zijn 2en. Meestal gaan we naar de biowinkel in Delft, de Albert Heijn en C1000, maar soms ook naar de toko.


Wat is je favoriete eten?
Ik denk dat alles wat Italiaans is toch wel bovenaan staat. 


Heb je een favoriet kookboek of kookblog?

Eigenlijk niet, ik hou me daar niet heel veel mee bezig.


Als je buiten de deur eet, wat of waar eet je dan graag?
Een broodje falafel vind ik lekker, maar soms ook gewoon een ordinair patatje curry. Daarnaast ga ik graag naar Baklust in Den Haag, de broodjes seitan daar zijn erg lekker.


Wat is jouw tip voor mensen die zich net willen verdiepen in een diervriendelijke leefstijl?
Gewoon doen. Kijk of het aansluit bij jouw gedachtengoed, en zet dan de stap om het te proberen. En als je je er goed bij voelt, vooral mee doorgaan en anderen ook proberen bewust te laten worden (zonder betweterig te zijn).  Het verbaasde mij ook hoeveel jonge veganisten er nog in je omgeving zijn zonder dat je dat weet. Volgens mij denken veel mensen nog dat veganisten mensen van 40 zijn in geitenwollen sokken, die broeken van hennep dragen en in een hutje op de hei wonen en leven van mos. Des te blijer was ik om te zien dat mijn favoriete festival in Belgie (Ieperfest) alleen vegan-food serveert, en ook veel vegan bands uitnodigt.
Daarnaast is het denk ik raadzaam om documentaires te kijken en je kennis te verbreden, zodat wanneer mensen je vragen waarom je veganist bent, je ook een duidelijk en beargumenteerd antwoord kunt geven.



Thanks Jesse!


Heb jij nog vragen voor Jesse? Zou je zelf eens in deze rubriek willen komen, of ken je een 'veghead' die je het hemd van het lijf zou willen vragen? Laat het ons hieronder weten!
 

1 opmerking: