zaterdag 25 augustus 2012

Omelet Burgers

Ik ben dol op een groot, hartig ontbijt (of brunch) en maak dan graag een tofu gerecht zoals scrambled tofu. Als ik iets meer tijd heb (en zijden tofu in huis heb) maak ik ook graag deze omeletjes. Ik had echter wel weer zin in iets nieuws en zodoende begon ik te experimenteren met Denver Omelet - burgers. Een recept hiervoor vond ik in het geweldige kookboek The Best Veggie Burgers on the Planet. Daarvoor moet je eigenlijk eerst seitan-ham en bacon bits van TVP maken, die gaan dan in de omelets. Bovendien gaat er maar liefst 120 milliliter olie in het originele recept. Dat kan beter!! Ik ben dus aan het experimenteren gegaan [heel vervelend hoor, om steeds te ontbijten met omeletburgers ;-)] en hier is het resultaat!

Ik vind ze erg lekker op een (homemade!) English muffin, of ander zacht broodje, met een plak tofutti cheezly en een dot ketchup. Ze zijn echter ook prima op zichzelf te eten. Of wat dacht je van een beetje smoked tofu erbij?



Voor 8 burgers heb je nodig:

  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 ui, fijngesneden
  • 1 groene paprika, in kleine blokjes (of een mix)
Verwarm de olie in een koekenpan en fruit de ui met de paprika 5 minuten. Zet het vuur uit.


  • 400 gram tofu, uitgelekt maar niet uitgeknepen
  • 2 eetlepels edelgist
  • 2 eetlepels zonnebloemolie, plus extra om in te bakken
  • 2 theelepels uienpoeder
  • 2 theelepels knoflookpoeder
  • 2 theelepels mosterdpoeder
  • 1 eetlepel gemalen komijn
  • 1/2 theelepel kurkuma
  • 1/2 theelepel kala namak / zwart zout
  • optioneel: scheutje liquid smoke  
  • 100 gram kikkererwtenmeel

Doe de tofu in de keukenmachine, samen met edelgist, olie en alle kruiden en zout. Pureer tot een fijne massa. Als het niet goed lukt, voeg je nog een eetlepel water toe. Doe het tofu mengsel in een grote mengkom en voeg de gebakken ui/paprika toe, samen met de liquid smoke, als je die gebruikt. Kneed het mengsel goed door. Voeg het kikkererwtenmeel toe en kneed tot een stevig deegje waarvan je goed burgers kunt vormen.

Vorm de burgers, verwarm een laagje olie in de koekenpan en bak ze per 3 of 4 (afhankelijk van de grootte van je pan natuurlijk) aan beide kanten bruin. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten