maandag 27 augustus 2012

Spaghetti met sperziebonen en cherry tomaatjes

Ik ben dol op sperziebonen, zeker in combinatie met tomaat & knoflook. Helaas zijn de Hollandse sperziebonen niet zo lang verkrijgbaar, maar nu eind augustus liggen de winkels er vol mee. Lokale groenten hebben altijd mijn voorkeur omdat daarvoor minder CO2-uitstoot nodig is. Ook heb ik het gevoel dat dat beter bij mijn lichaam past, om met de seizoenen mee te eten. Sowieso is het goed voor de variatie en de portemonnee.

Bij sperziebonen en peultjes komt daar echter nog een verhaal bij. Sinds ik in de documentaire Smakelijk eten! heb gezien hoe in verweggistan-landen het enige schone drinkwater wat er is, gebruikt wordt om boontjes te kweken die geëxporteerd worden, eet ik sperziebonen & friends alleen nog maar als ze uit Holland komen. Wat mij betreft kan er een dikke not-fair-sticker op alle peulen die buiten Europa gekweekt zijn.

Dat maakt dus dat ik een dansje deed zodra de Hollandse sperziebonen in de winkel verschenen! Hoera! Ik kocht gelijk een pond. Met de helft daarvan maakte ik een Marokkaanse stoofpot, lekker met wortel en rode linzen erdoor en quinoa erbij. De andere helft van de sperziebonen verdween in deze eenvoudige pasta schotel waarover ik op facebook al schreef. Het was binnen 15 minuten klaar - inclusief boontjes doppen!

De vega mozzarella-vervanger die ik in dit recept gebruik heb ik besteld bij de Duitse webshop Vegan Wonderland, maar Veggiedeli verkoopt het ook. Ik vond het echt een goede kaasvervanger, hadden ze die maar overal!



  • 100 gram volkoren spaghetti
  • 250 gram sperziebonen, kontjes eraf gesneden
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 teentjes knoflook
  • 400 gram cherry tomaatjes, gehalveerd
  • 1 theelepel gedroogde basilicum 
  • 150 gram zwarte olijven
  • 1/2 pakje mozzarisella, in blokjes
  • 100 gram gebroken walnoten

Breng in een ruime pan water aan de kook en kook de spaghetti 8 minuten. Hang een zeef bovenin de pan en stoom hierin de boontjes in dezelfde tijd gaar.

In een hapjespan verwarm je de olijfolie. Bak de knoflook 30 seconden en voeg de tomaatjes toe. Bestrooi met de basilicum en bak totdat de spaghetti klaar is. Verwarm in de laatste minuut de olijven mee. Zet het vuur uit en roer de mozzarisella-blokjes erdoor. Serveer met de pasta en bestrooi met de walnoten.

1 opmerking:

  1. Ik vind pasta met rooie saus vaak saai van smaak, maar op deze manier lijkt het mij heerlijk. Lekker met boontjes en tomaatjes. Ik hou van groenten. Vorige keer heb ik zwarte pasta met spinazie gemaakt met zalm, ook super gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen