woensdag 19 september 2012

Broodje broccolisalade met citroenpesto

Mijn zusje kwam laatst bij me eten en dat was even een uitdaging. Het is niet het eind van de wereld, maar ze is allergisch voor noten en tomaat. Vooral dat laatste gebruik ik veel, vaak sta ik het al gedachteloos ergens door te roeren voordat ik het zelf door heb. Tel daarbij op dat mijn zus toch best wel graag vlees eet en je snapt: ik had een uitdaging.

Maar ik wist dat ze van broccoli houdt, en ze is altijd dol geweest op citroen, dus zo lang ik die twee maar erin zou stoppen zou ze het vast in elk geval opeten. Ik bedacht een soort lauwwarme broccolisalade met citroen-pesto en een ciabattabroodje. Bleek dat de afbakbroodjes niet aan te slepen zijn in haar studentenkamer en ze haar tanden poetst met pesto. Schot in de roos dus, deze maaltijd!

We hebben er beiden twee broodjes van gegeten als avondeten, maar je kan het ook als lunch meenemen. Lekker kleurrijk en het is snel klaar!





Voor 4 broodjes heb je nodig:


Voor de pesto:
  • rasp van 1 citroen
  • 4 handjes verse basilicum
  • 50 gram pijnboompitten
  • ca. 3 eetlepels extra vierge olijfolie
  • 1/2 theelepel zout en wat versgemalen 4-kleurenpeper
  • 2 eetlepels edelgist
Doe alles in de keukenmachine en pureer tot een mooi groene pesto. Als het wat te droog is voeg je nog wat olijfolie toe.

Voor de rest:
  • 4 kleine afbakciabatta's
  • 1 kleine broccoli, in roosjes
  • 2 wortels, grof geraspt
  • zo'n 150 gram kikkererwten
  • handje verse peterselie, fijngesneden
  • sap van 1 citroen
  • 3 eetlepels extra vierge olijfolie
  • zout en peper naar smaak
Verwarm de oven voor op 220 graden en bak de broodjes volgens de verpakking.

Breng wat water aan de kook in een pan en stoom de broccoli in een zeef zo'n 7 minuten. Doe het daarna in een saladekom.

Voeg de wortel, kikkererwten en peterselie aan de broccoli toe. Meng in een schaaltje het citroensap, de olijfolie en zout & peper en roer dit door de groenten heen.

Besmeer de broodjes met pesto en beleg met de broccolisalade. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten