zaterdag 29 september 2012

Japans deel 1: Tropical sushi

Toevallig heb ik allemaal Japanse dingen gekookt de afgelopen week. Dat is weer eens wat anders, dus ik dacht goh, laat ik daar eens over bloggen!

Ik wou een soort anything-but-the-kitchensink-sushi maken, oftewel sushi van alle kliekjes die ik nog in huis had. Nou is dat doorgaans best veel bij mij, dus ik kan me voorstellen dat een ander hiervoor wel naar de winkel zou moeten ;-) Mijn tip: koop je sushi-benodigdheden niet bij een supermarkt. Veel te duur, zelfs als het in de aanbieding is! Zelf ga ik het liefst naar de Amazing Oriental, een Aziatische supermarktketen die op meerdere plaatsen in Nederland (en Europa) zit. Daar vind je goed betaalbare norivellen, sushirijst, pickled ginger en rijstazijn. Als je wasabi-fan bent, let op: in sommige soorten wasabipasta zit koemelk. De wasabipoeder is geloof ik altijd plantaardig, maar ik doe graag makkelijk en neem de pasta van de supermarkt (dat dan weer wel). Mocht er geen toko of iets dergelijks bij jou in de buurt zitten, geen zorgen: vrijwel elke grote supermarkt heeft tegenwoordig wel een (klein) Aziatisch hoekje waar je alles vindt wat je nodig hebt om sushi te maken.

Anywaytjes, ik maakte dus 'tropical' sushi. Dit was eigenlijk fusion koken, let's say Latin America met Japan: ik gebruikte avocado, verse koriander, limoensap, mango... you get the picture. Dat is het leuke van sushi, je kan er alles mee doen wat je wil! Ik heb trouwens eerder al een recept voor inside-out sushi gepost, iets meer werk, maar ook erg leuk om te maken.


Dit recept is genoeg voor 4 flinke sushi rollen of 5 wat kleinere. Ik maakte er 4, 2 van elke soort, en kon daar 2 keer van eten (met een kommetje misosoep erbij, waarover later in deze Japanse week meer).

  • 250 gram sushirijst
  • 4 (of 5) nori vellen
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 1 eetlepel (verse) limoensap
  • 1 rijpe avocado, in repen
  • 1 handje verse koriander, fijngesneden
  • 1 rijpe mango, in repen
  • 1/2 pakje pickled ginger - ingemaakte gember
  • een kommetje met een beetje kraanwater
  • optioneel: wasabi/sojasaus om in te dippen (hoewel chutney wellicht beter past ;-))
Kook de rijst in ruim water in 20 minuten gaar. Daarna moet het volledig afkoelen voordat je het kunt gebruiken. Ik kookte het in de ochtend terwijl ik verder ging met mijn ochtendritueel, zette de pan na afgieten in de koelkast en ging 's avonds uit mijn werk verder met de sushi maken.

Zorg dat je alle fruit klaar hebt liggen. Leg op een snijplank een norivel en verdeel wat rijst over 2/3e van het vel. Druk stevig aan met een vork. In het midden van de rijst leg je je vulling: avocado & koriander, of mango & gember. Pak het norivel op aan de kant waar je de rijst hebt, en begin voorzichtig op te rollen tot je 1 centimeter over hebt. Die laatste strook zeewier maak je nat met wat water, en dan plak je de rol dicht. Leg de rol op de plakrand op een bord en ga zo door tot je 4 (of 5) rollen hebt.

Deze rollen leg je het beste een uur in de koelkast om ze te laten opstijven, maar als je die tijd niet hebt kun je het ook laten.

Tenslotte snijd je de sushi. Zorg dat je een groot, scherp mes hebt (ik neem zo'n professioneel groentemes hiervoor en slijp hem vaak even bij voordat ik de sushi aanval). Snijd de sushi doormidden. Het is belangrijk dat je het mes schoonhoudt, want die gaat plakken van de rijst, dus ik hou er vaak een schaaltje water en een keukenpapiertje bij om tussendoor schoon te maken.
De 2 sushihelften snijd je weer doormidden, en dan die 2 weer doormidden, zodat je uiteindelijk 8 stukjes sushi uit een rol haalt. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten