zaterdag 8 september 2012

Thaise curry met 'vegamba's'

Alweer een hele tijd geleden schreef ik al op de facebookpagina dat ik 2 currypasta's van het  merk Fair Trade Original had gewonnen. Leuk! Ze hadden echter al een hele tijd in de kast stof liggen vergaren, erg zonde. Dus toen ik laatst op de markt een flinke spitskool had gescoord dacht ik, dat wordt een curry. Deze kruidenpasta's zijn allebei geheel plantaardig, wat wel iets is waar je op moet letten want er zit nogal eens melk(derivaten) of trassi (garnalenpasta) in. In Indiase currypasta's zit soms yoghurt of room. Kortom: altijd even checken. Deze kruidenpasta's zijn dus wel vegan en ook nog eens fair trade. Super!



Bij de vegetarische toko Sie San (in de Wagenstraat in Den Haag) kocht ik vega garnalen, die op facebook omgedoopt werden tot 'vegamba's  - thanks Usha! Deze visvervanger is op basis van konjakwortel. Mocht Den Haag totaal niet bij je in de buurt liggen, no worries: je vindt deze vegamba's ook bij de webshop VeggieDeli van het merk Vantastic Foods. Ik had de vegamba's 's ochtends in de koelkast gelegd om te ontdooien.





voor 2-3 personen
  • 1 pakje veggie garnalen, ontdooid
  • 100 gram bruine pandanrijst
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 1 ui, fijngesneden
  • halve spitskool, in reepjes
  • 1 paprika, in reepjes
  • 1 pakje curry pasta (à 40 gram)
  • 250 milliliter kokosmelk (de rest kun je invriezen)
  • sap van 1/2 limoen

Kook de rijst in 25 minuten gaar.

Verwarm de kokosolie in een ruime pan of wok, en bak hierin de ui 2 minuten. Voeg spitskool en paprika toe en bak dit zo'n 5 minuten. Roer de kruidenpasta door de groente heen en schenk de kokosmelk erbij. Roer goed door zodat de kruidenpasta goed verdeelt. Voeg de vegamba's toe en laat nog 5 minuten de smaken intrekken op laag vuur. Serveer met de rijst en besprenkel met limoensap. Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Dat ziet er lekker uit! Gamba's zijn eigenlijk het enige dat ik soms een beetje kan missen. Dus deze vega-gamba's lijken me wel wat! Toch vind ik het altijd een beetje eng als "nep-vlees/vis" zo echt lijkt en smaakt. Zo at ik laatst een vega-tonijnsalade bij de Bagels & Beans, maar ik vond hem helemaal niet lekker omdat 'ie zoveel naar tonijn smaakte. En dat terwijl ik tonijn altijd best lekker vond. Vreemd!

    BeantwoordenVerwijderen