woensdag 26 september 2012

Zwarte bonen-tomatensoep

De herfst heeft ingezet en helaas betekent dat een einde aan de heerlijk zomerse gerechten. That is, er liggen nog steeds Hollandse zomergroenten in het schap, maar ik heb behoefte aan meer verwarmende gerechten. Het is weer koud in huis en om mezelf warm te houden ben ik gaan experimenteren met pittig eten en ik maak wat vaker soepjes.

Ik kwam op het idee voor een zwarte bonensoep omdat ik op facebook zag dat het op het weekmenu bij Baklust staat. Ik heb het daar al eerder gegeten en het was echt heerlijk! Het beste was nog dat ik alles wat ik erin wou stoppen wel in huis had: nog een paar zielige tomaatjes, bloeiende korianderplanten op het balkon, en zelfs nog een blik zwarte bonen in de kast (terwijl ik meestal zelf bonen week, kook en in porties invries. Veel goedkoper! Zo'n ingevoren portie kan je trouwens ook makkelijk gebruiken. Mik het in de soep en binnen 2 minuten zijn de boontjes ontdooid).

Het werd dus deze heerlijke Mexicanish soep. Ik heb een eetlepel groene tabasco gebruikt, dat bleek helemaal niet zo pittig te zijn als ik zou verwachten bij tabasco. Maar je kan natuurlijk minder nemen als het idee je toch tegenstaat. De edelgist bindt de soep en voegt waardevolle vitaminen & mineralen toe. Mocht je liever een geheel gepureerde soep eten, dat kan natuurlijk ook! Zelf vind ik het wel lekker als ik af en toe een bite tegenkom, dus de boontjes heb ik pas na het pureren toegevoegd.

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden!



  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • 1 teen knoflook
  • 250 gram tomaten, in blokjes, vocht opgevangen
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/2 theelepel komijn
  • 1/2 theelepel peterselie
  • 1/2 theelepel oregano
  • 1/2 liter groentebouillon
  • handje verse koriander
  • 1 blik zwarte bonen, vocht opgevangen
  • 1 eetlepel groene tabascosaus
  • 1 eetlepel limoensap
  • 4 eetlepels edelgist

Verwarm de olie in een soeppan en fruit de ui zo'n 5 minuten. Pers de knoflook erboven uit, snij de restjes ook fijn en bak dit 1 minuut mee. Voeg tomaat, zout, komijn, peterselie en oregano toe en bak 3 minuten.

Doe de bouillon, verse koriander en het vocht van de bonen erbij in de pan. Zet de staafmixer erin en pureer tot een gladde tomatenbouillon. Roer de tabasco, limoensap en edelgist erdoor en voeg tenslotte de zwarte bonen toe om die nog even mee op te warmen.

Lekker met (warme) nacho's erbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten