vrijdag 5 oktober 2012

Japans deel 3: Misoburgers

Als vervolg op de sushi en misosoep hier nog een recept in de categorie Japans. Ik weet niet of ze daar vaak burgers maken, maar ik vind alles waar miso in zit vanzelf wel een beetje in die cuisine thuis horen ;-)

Deze burgers zijn ideaal om een restje broccoli & wortels mee weg te werken. Ik maakte ze op een dag dat mijn vriend 's avonds zou komen eten na een lange dag van huis te zijn geweest zonder eten - so he was pretty hungry. Ik bakte er een ciabatta stokbrood bij af en zo maakten we broodje burger. (Helaas heb ik nog geen vegan hamburgerbroodjes kunnen ontdekken, dus meestal serveer ik ze op ciabatta brood.) Met zijn tweeën hebben we alle burgers opgegeten, lekker met in sesamolie gewokte sperziebonen erbij.

De burgers worden niet heel stevig, je zou eventueel nog wat glutenpoeder kunnen toevoegen, maar ik vond het niet zo erg omdat ze in de oven gebakken worden. Ik vond het heerlijk om met pickled ginger (ook wel sushi gember), ketchup en frisse veganaise te eten, omnomnom! Ze zijn ook best gezond, ze bevatten weinig koolhydraten en aardig wat eiwit (cause where do you get your protein?) en niet zoveel vet als veel zelfgemaakte burgers, doordat ze in de oven gebakken worden.


Heb jij misschien nog inspiratie voor lekkere Japanse recepten voor me? Ik hoor het graag!


Foto bij night van mijn versierde burger

Voor 6 burgers heb je nodig:

  • 25 gram havermout
  • 2 handjes verse peterselie
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 wortel, in blokjes
  • 80 gram broccoli, gesneden
  • 400 gram tofu, uitgelekt en het vocht eruit gedrukt
  • 50 gram miso
  • 3 eetlepels tahin
  • Een beetje olie 

Verwarm de oven voor op 190 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Doe de havermout in de keukenmachine en maal fijn. Doe dit in een andere kom. Maal vervolgens de peterselie en knoflook fijn in de keukenmachine en voeg toe aan de havermout. Dan doe je de wortel en broccoli in de keukenmachine om fijn te malen, en ook die voeg je toe aan de havermout.

Tenslotte verkruimel je de tofu boven de havermoutkom. Voeg hier ook de miso en tahin aan toe en kneed met je handen tot een deeg. Vorm hiervan 6 burgers van gelijke grootte en leg die op de bakplaat. Bestrijk ze met wat olie en bak 20 minuten. Draai de burgers om, bestrijk opnieuw met olie en bak nog 10 minuten. Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Leuk idee! Ga ik zeker proberen. Idee voor nog meer japans: Tempura! Zo simpel en veelzijdig, kan ik nooit genoeg van krijgen

    BeantwoordenVerwijderen