zondag 7 oktober 2012

Vega poffertjes

Toen ik net samen was met mijn lief van de zomer wou ik natuurlijk flink indruk op hem maken met mijn kookkunsten. Nou is hij zelf al 10 jaar vegan en hij houdt ook van koken, dus ik moet best wat uit de kast trekken om hem versteld te doen staan. Ik brak er bijna mijn hoofd over tot ik mijn multifunctional tosti ijzer zag staan. Ha. Ik zou poffertjes voor hem bakken!

Het is eigenlijk een heel simpel gerecht, maar oh zo leuk als je zelf geen poffertjesijzer hebt zoals mijn vriend, en zeker als vegan want helaas wordt er in poffertjes vaak eieren of koemelk gebruikt. Dat dat nergens voor nodig is bewijst dit recept. Ik heb er alleen geen goede foto gemaakt, ik had destijds geen plannen om erover te bloggen maar dat leek me eigenlijk toch wel leuk, aangezien het een eenvoudig recept is. Dus voor één keertje een foto van het internet ;-)





Voor een heleboel poffertjes heb je nodig:

  • 250 gram bloem
  • 400 milliliter sojamelk op kamertemperatuur (of andere plantaardige melk)
  • 1 zakje gist
  • 2 gram zout
  • 2 eetlepels agavestroop of suiker
  • plantaardige margarine
  • poedersuiker
Meng de gist met de bloem in een (plastic of glazen) kom en klop er met de garde de sojamelk doorheen. Voeg zout en agavestroop toe. Bedek de kom met huishoudfolie en zet hem in de zon of op een andere warme plek (de oven op 40 graden zetten kan ook) een uur te rijzen.

Als het goed is is je beslag nu minstens tweemaal zo groot. Roer even door met de garde. Verwarm je poffertjesijzer en bestrijk met wat margarine. Doe in elk kuiltje een theelepel beslag, bak ze mooi bruin. Bestrooi met poedersuiker en geef er wat margarine bij als je dat lekker vindt.

2 opmerkingen:

  1. Ooooh ik ben dol poffertjes! Wij hebben ook een tosti-ijzer met extra's. Ik wilde al een vegan poffertjes-recept zoeken. Ik weet wat we volgend weekend voor de lunch eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hè! We houden hier binnenkort een poffertjes- & kolonisten avond, ook zo tof :)

      Verwijderen