dinsdag 23 oktober 2012

Witlof wraps met walnoten, dadels en 'kaas'

In mijn groentepakket zat witlof, een groente die ik uit mezelf niet zo snel zou kopen. Dat is het leuke aan zo'n pakket. Anderszijds moet je soms best even nadenken wat voor lekkers je kunt maken met zo'n groente.

Vroeger was ik dol op witlof. Met heul veul kaas uit de oven. Ja, zo is alles wel eetbaar, want dan proef je niks anders meer ;-)  Hoe dan ook, er lag nog een flinke zak Wilmersburger 'kaas' in de koelkast. Die kun je bestellen bij webshops als Vegan Wonderland en VeggieDeli (hun site is op het moment van schrijven helaas offline). Trust me: you won't be sorry. Dit is één van de beste kaasvervangers die ik tot nu toe heb gegeten, en het is ook nog erg goed betaalbaar - qua prijs vergelijkbaar met dierlijke kaas.

Je zou ook No Muh kaas kunnen kopen, verkrijgbaar bij de Bio Markt op de Weteringschans in Amsterdam. Zeker met de 'melty' variant moet het helemaal goedkomen. Maar als dat allemaal niet gaat, probeer dan de cheezly kaasvervanger die bij vrijwel elke biologische winkel te koop zijn.




Voor 2 personen heb je nodig:
  • 100 gram wilmersburgerkaas, of andere geraspte vegan kaas
  • 100 + 25 milliliter witte wijn
  • 2 theelepels maïzena

  • 1 eetlepel olie
  • 1 kleine ui, fijngesneden
  • 1 teen knoflook
  • 2 witlof stronken, doormidden gesneden en dan in reepjes
  • 100 gram walnoten, gebroken
  • 100 gram dadels, in stukjes gesneden
  • 1/2 theelepel bieslook
  • 1/2 theelepel dragon
  • 1/2 theelepel zout
  • 4 wraps


Doe de kaas met 100 milliliter wijn in een steelpan en verwarm. Los de maïzena op in de resterende 25 mL wijn en voeg toe zodra het kaasprutje kookt. Laat zachtjes pruttelen.

Verwarm de olie in een wok. Bak de ui met fijngeperste knoflook 2 minuten en voeg de witlof toe. Bak 2 minuten, voeg de rest van de ingrediënten toe en bak nog 1-2 minuten.

Besmeer de wraps met de kaas en vul met het witlofmengsel. Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Hoi, Ik heb net dit blog ontdekt en ik vind het super leuk en erg mooi gedaan! Ik ben net zelf een blog begonnen over eten met voedselallergieen en vegetarisch enzo. Ik kan hier vast nog dingen leren bij jullie;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Céline, bedankt voor je complimenten! Jouw blog ziet er ook goed uit :) lijkt me lastig met allergieën, leuk dat je er zo op een positieve manier mee omgaat!

      Verwijderen