dinsdag 26 maart 2013

Witloftaart met pompoen-amandelvulling

Als ik een 'creatief met...'-cursus zou willen volgen, dan zou het zeker 'creatief met witlof' zijn. Zo lang ik gebruik maak van dit groentepakket dan, want het zit er echt zo vaak in. Eerder toverde ik de witte stronkjes al om tot een lekker maaltje met met ginger ale en je kunt er ook altijd een lekker vega kaassausje bij toveren, zoals in deze wraps met walnoten en dadels.

Nu had ik wat dingen over in de koelkast die ik graag wou verwerken. Zo had ik nog puree van een halve pompoen, de rest was in een Mexicaanse stoofpot gegaan (lang leve de blikjes chilibonen en gierst, in no time een gezonde maaltijd op tafel!). Van al mijn amandelmelk experimentjes had ik aardig wat amandelpulp over, en daar wou ik ook graag wat mee doen. Tevens vond ik in de vriezer nog een pakje hartige taartdeeg, en die vriezer wil ik al een tijd leegruimen om te ontdooien dus...

Het werd een hartige taart! Hoewel, deze taart is eigenlijk een beetje zoetig, maar dat past juist goed bij de witlof.



Je hebt nodig:
  • wat margarine/olie om de vorm in te vetten
  • 7 plakjes hartige taartdeeg
  • ongeveer 2 cups pompoenpuree (van zo'n 500 gram pompoen)
  • ongeveer 1 cup amandelpulp - zo'n 150-200 gram
  • 1/2 theelepel kardemom
  • 3 eetlepels oerzoet (bruine basterdsuiker of iets anders kan ook)
  • 4 stronkjes witlof, gehalveerd

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een taartvorm in en bekleed met de plakjes hartige taartdeeg. Ze mogen elkaar best overlappen, dan krijg je een lekker stevige korst.

In een kom meng je de pompoenpuree met amandelpulp, kardemom en oerzoet. Proef en voeg eventueel nog wat meer kardemom, oerzoet of zelfs kaneel toe. Druk de witlofstronkjes in de vulling en zet de taart zo'n 20 minuten in de oven.

Snijd in 4 stukken en eet smakelijk!


PS: je kunt natuurlijk ook de bodem lekker zelf maken! Hier vind je mijn favoriete taartbodem-recept.

5 opmerkingen:

  1. Lekker! (dat weet ik stiekem al:p) Ik ga hem zeker zelf eens proberen te maken, al heb ik dan geen groentepakket en te veel witlof:p (maar dat is geen probleem)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga 'm vanavond maken! Alleen heb ik geen amandelpulp, dus moet ik daar nog iets anders op verzinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel lekker! Al had ik de witlof beter moeten schoonmaken, geloof ik. Wat meer de binnenste, bittere stronkjes eruit moeten snijden.
      En heb ik je recept niet aangehoude. Ik voegde nog wat knoflook toe, en zo'n 200 gram (gekookte) kikkererwten. Ook liet ik de amandelpulp (en suiker, en kardemom ook, geloof ik. Maar ik voegde wel wat anders toe. Ik weet het niet meer zo goed) weg en karameliseerde ik een ui en de halve stronkjes witlof voordat ze op de pompoen-kikkererwtenpuree gingen. En maakte ik zelf een bodem. Zo iets:p

      Verwijderen
  3. Wow, dat ziet er echt wel lekker uit. Ik ben niet zo'n fan van witlof, maar op deze manier lijkt 't me toch wel lekker om 's te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen