zaterdag 20 april 2013

Alynda & The Chocolate Factory

Wisten jullie al dat de heer W. Wonka tegenwoordig een heuze webshop heeft in Rotterdam? Dat niet alleen, mr Wonka gaat ook met zijn tijd mee en maakt alle chocola tegenwoordig veganistisch. Had je niet gedacht hè? Het vervolg op Sjakie lees je nu hier in deze blogpost: Alynda & Fhe Chocolate Factory!

Haha, ok, grapje, het is niet echt een fabriek, maar een nieuwe webshop: The Vegan Chocolate Store. Het wordt ook niet écht gerund door Willy Wonka, of door Roald Dahl, maar door twee vegans, Andras en zijn vriendin. Ze benaderden mij met de vraag of ik hun chocolade wou reviewen op mijn blog. Erh, say again? Natuurlijk!

Als je rondkijkt op de website zul je zien dat ze niet alleen vele soorten vegan chocola in het assortiment hebben (waarvan ik sommige merken niet eens kende!), ze verkopen ook snoepjes, koekjes, en ook aan de rauwtariërs is gedacht met raw chocolate en raw energy bars. Gelukkig kreeg ik die allemaal niet om te reviewen, ik kreeg gewoon een flink pakket vol chocolate bars:


De producten werden verzonden in een doosjes wat precies in de brievenbus past, ideaal voor als je eigenlijk gewoon veel aan het werk bent en niet thuis wil zitten wachten op je chocolade avontuur (je baas ziet je aankomen als je hiervoor vrijvraagt hè? 'ik moet thuis wachten op een pakket met chocola' 'yeah... ik ook!' zal ze dan vast zeggen ;-)). In het pakket zaten diverse repen van diverse merken, en hoewel ik al best een expert ben op het gebied van vegan chocolate (ik ken al Schakalode, bonvita, witte chocola van Sweet William, en mijn favoriet is Ombar raw chocolate), kende ik al deze repen nog niet. Léuk!!

Ik heb geprobeerd om hier en daar een foto tussendoor te maken, maar ik ben een kok, geen fotograaf, en kan dat dus lang niet zo mooi als de webshop zelf, zoals je op hun facebookpagina kunt zien.






Als eerste probeerde ik deze nougatreep. O MIJN GOD. Ik kreeg gelijk neigingen om bedanktweets naar Willy Wonka te sturen, voor deze goddelijke smaken in mijn mond. Maar nee, deze nougat is van Vantastic Foods (awesome merk uit Duitsland!). Nou goed, die maar even aantweeten dan. Het is echt een onwijs lekker product, klein, maar superfijn. Het smelt op je tong, zoals chocola hoort te doen. De echte pralinésmaak!


Daarna proefde ik het reepje van moo free. Dit merk had ik wel zien liggen bij Veganz in Berlijn, maar toen niet gekocht - ik at er al zoveel taartjes dat ik geen andere zoetigheid mocht kopen van mezelf. Toen ik het proefde had ik meteen spijt dat ik het daar niet had gekocht... dit is de beste vervanger van melkchocolade! Zelf ben ik 5 jaar geleden gewoon afgekickt van de melkchoco-smaak, en ben gaan wennen aan puur - wat ik daarvoor nooit lustte, maar het went, en nu vind ik het erg lekker. Mocht je dit afkicktraject echter niet door willen gaan... probeer eens moo free!


De volgende die aan de beurt was, was het reepje van Sweet William, wat ik eigenlijk altijd uitspreek als Sweet Williams, waarna mijn vriend mij verbetert tot Sweet William. Die 's' gaat er bij mij toch niet meer uit vrees ik, maar goed. Dit is yummy yummy chocola! Iets meer puur, maar niet echt puur. Je proeft gewoon wat meer cacao, and I love cocoa! Er zitten rice puffs in, waar ik vroeger nooit zo'n fan van was maar tegenwoordig blijkbaar wel. Door de afwisseling qua structuur heb je dit reepje in no time op. Hihi.

Daarna was het de buurt aan de Plamil Cocoa & Mint bar. 87% puur is erg veel, als je net al die romige melkvervange chocola'tjes hebt gegeten... bovendien vind ik de combi munt en chocola gewoon niet lekker. Als je er wel van houdt, is dit natuurlijk een onwijs lekker reepje! Wist je trouwens dat After Eights ook vegan zijn? (As far as I know...) maar misschien wou je dat eigenlijk wel helemaal niet weten. Nou goed.





Ik mocht ook nog proeven van een aantal grote repen... zoals deze pure chocola met cayennepeper van Plamil. Een bijzondere combi! Ik houd van pittig, en van chocola, dus waarom niet. Als je deze reep eet, proef je eerst heerlijke pure choco, met een licht pittige nasmaak. Dit is een chocola om echt per stukje van te genieten. Je zal niet zo snel de hele reep opeten, vanwege de cayenne nasmaak. Dus ik denk dat die cayenne echt een goede toevoeging is, voor chocaholics als ik.


Weer zo'n reep van Vantastic Foods. Dat Schakalode heerlijke witte chocola heeft wist ik al, maar of die met framboos ook al zo lekker zou zijn... ik had er mijn twijfels over. Zeker nadat ik eerst even vreesde dat het stukjes kers waren (call me weird, maar kersen lust ik niet!). Nee, stukjes framboos waren het die erin zaten. En het bleek me lekker te zijn! Het friszurige van de stukjes framboos maakt dat je oneindig door kunt blijven eten van deze reep. Of althans, tot het pakje leeg is natuurlijk. OMNOMNOM!


Tenslotte probeerde ik nog deze twee repen. De hazelnootreep van Moo Free was eerst aan de beurt. Een erg zoete reep, wat ik jammer vind, want ik had zo'n trek in een lekkere hazelnoot-chocoreep. Maar deze... nee, hij was te zoet om écht lekker te zijn en smaakte te weinig naar cacao. Voor de echte zoetekauwen is deze reep misschien wel geschikt, maar voor mij hoeft ie niet meer.

Gelukkig had ik er nog één: de suikervrije reep van Sweet William (voor de duidelijkheid, zonder -s op het einde dus). Met een lekkere crunch erin, het leek een soort kruising van noten en rice crisp. Deze chocola is niet te zoet, dus perfect na de zoete Moo Free reep. Hij was eigenlijk zo lekker, dat ik hem in één keer kon opeten. En dat heb ik ook gedaan. Daar had ik daarna wel spijt van, want tot mijn schrik was deze chocola gezoet met maltitol. Ai. Ik weet niet of jullie bekend zijn met maltitol, maar ik vind dat altijd een afknapper in chocola. En waarom? Het maakt de chocola heel lekker, maar het heeft een flink stimulerende werking op je maag/darmstelsel. Je moet er niet te veel van eten. Zoals een hele reep in één keer. Ja, daar heb ik wel spijt van gekregen. Geef mij dan maar chocola gezoet met Stevia. Die heeft die nadelen niet en smaakt wel erg lekker. Maar volgens mij is dat iets wat the Vegan Chocolate Store nog niet in het assortiment heeft. Ach, dat komt vast nog wel.


Al met al kan ik zeggen dat je bij deze Chocolate Store geweldige chocolade avonturen kunt meemaken ;-) Ik vind het echt heel gaaf dat deze webshop er nu is, met toch weer een ander assortiment dan bijvoorbeeld VeggieDeli. Zoveel keus!

Wat is jouw favoriete vegan chocola?

3 opmerkingen:

  1. Ik ga eens een kijkje nemen, ben benieuwd of ze ook andere suikervrije chocolade hebben. Klinkt iig lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn favoriet is Loveshock! De eerste hap was even wennen, maar sindsdien ben ik verslaafd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben verliefd op Ombar chocolate, ook raw, net als loveshock.

    BeantwoordenVerwijderen