vrijdag 20 september 2013

Spinazie Spaghetti


Iedereen weet dat pasta dé studentenmaaltijd bij uitstek is. Maar omdat simpelweg pasta met tomatenpuree eten niet is toegestaan tijdens de BudgetChallenge (er moet immers genoeg groente en eiwit in de maaltijden zitten!), en ik boven alles lékker wil eten dacht ik er even over na hoe ik dan het beste zo'n pasta maaltijd in elkaar kon flanzen.

De oplossing kwam in de vorm van een glazen potje met zwarte dingetjes erin... ha, ik heb het over olijven. Love it or hate it, ze zijn soms super goedkoop te verkrijgen (kijk maar eens naar het a.h huismerk) en geven je pastagerecht precies die umami smaak die je zonder vleesch of kaasch wel eens kunt missen.

En het mooie daarvan is dat dit gerecht dan ook maar 54 cent per persoon kost. Daarvoor moet je alleen wel de allergoedkoopste spaghetti nemen - met volkoren spaghetti ga je naar 66 cent. Ook ben ik natuurlijk uitgegaan van zelfgekookte bonen. Ik maakte het met zonnebloemolie want de olijfolie was op en het is te duur om nieuwe te kopen, maar als je het nog in huis hebt is dat wel lekkerder natuurlijk. Kost dan 1 cent per persoon meer ;-)




Voor 4 porties:
  • 250 gram spaghetti
  • 1 eetlepel olie
  • 1 ui, fijngesneden
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 eetlepel Provençaalse kruiden (of 1 tl tijm, 1 tl oregano en 1 tl rozemarijn)
  • 1/2 theelepel chilipoeder
  • 1/2 theelepel zout
  • 1 blikje (68g) tomatenpuree
  • 500 gram gezeefde tomaat
  • 1 pak (450g) diepvries spinazie, ontdooid
  • 300 gram witte bonen
  • 1 potje olijven, uitgelekt en gehalveerd
Kook de spaghetti in 8 minuten gaar.

Verhit de olie in een hapjespan en fruit hierin de ui 3 minuten. Pers de knoflook erboven uit en bak 1 minuut mee. Voeg de kruiden, chilipoeder en zout toe, schep goed om en roer dan de tomatenpuree erdoor. Voeg de gezeefde tomaat en de spinazie toe en roer goed door.

Breng de pastasaus aan de kook en laat zachtjes borrelen. Voeg bonen en olijven toe en laat nog even meewarmen.

Serveer de spaghetti met de spinaziesaus.

Heerlijk met nog wat edelgist erover,  als je budget het toelaat!

2 opmerkingen:

  1. Wow. Dat ziet er echt superlekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ik moet zo lachen om die ubergierigheid die nu meester maakt van je :) Zo ben ik nou altijd. Het ziet er overigens heel goed uit, maar olijven zijn niet mijn ding vrees ik. Ik heb wel meerdere andere dingen van je blog gemaakt en van de challenge! Superbedankt voor alle tips

    BeantwoordenVerwijderen