zaterdag 7 september 2013

Zoektocht naar het goedkoopste brood


Wie de BudgetChallenge wil winnen, moet zin hebben om op zoek te gaan naar het goedkoopste product. Gelukkig kunnen we elkaar daarin ondersteunen. Zo was Bonnie zo lief om haar prijslijst te delen, dat scheelt een boel uitzoekwerk!!

Brood is zo'n typisch product wat de Nederlandse keuken kenmerkt, door vaak meerdere keren per dag te schitteren in aanwezigheid. Ik ben er zelf niet zo dol op, want het vult slecht, bevat weinig voedingswaarden (t.o.v. warme maaltijd of salade!) en het voelt ook niet zo prettig in m'n buik als ik het veel eet. Dus meestal eet ik diverse soorten ontbijtjes en als lunch vaak leftovers van de avond ervoor, of ik maak op zondag een grote kom salade waar ik de hele week van eet.

Maarja, dat is allemaal heel leuk en aardig, maar als je op zondagavond thuiskomt, de koelkast leeg is en je sowieso geen tijd hebt om iets voor te bereiden voor lunches op de uni, dan moet je toch wat. Gelukkig had ik een pak euroshopper roggebrood ingeslagen. Deze lifesavers kosten maar 4 cent per snee en vullen een stuk beter dan de gemiddelde boterham. Ik vind het erg lekker met hummus, een dikke laag pindakaas of een pittige zelfgemaakte spread.

Nou is roggebrood niet voor iedereen weggelegd en sowieso kan je met brood een heleboel dingen die je met roggebrood niet kan (hallo wentelteefjes, paneermeel en tosti's!). Helaas is het nog best even zoeken naar een goedkoop brood. Als vegetariër/vegan ben je vaak gedoemd tot biologisch brood, omdat er in fabrieksbrood varkensvet zit. Het is verstopt onder een E-nummer, E472, en veel mensen eten dit dus meerdere keren per dag (bah!). Gelukkig komt dit niet voor in biologisch brood, maar ja dat past toch niet in een klein budget?

Toch is er een oplossing voor! Dit brood kost maar € 1,19 per heel:




Dat is dus 6 cent per boterham :) Ik vond het bij de Lidl. Let wel, het is bruin brood, geen volkoren... want het volkorenbrood bij Lidl bevatte wél ineens varkensvet. Yak.

Altijd vegan en volkoren is Allisonbrood, dat vind je geloof ik wel bij alle supermarkten. En broden van eigen merk bij Jumbo begreep ik (maar dan weer niet de lijn die Goudeerlijk heet, zo eerlijk is die dus niet) - alleen kom ik nooit langs Jumbo, dus ik ben daar niet erg in thuis.

De komende maand wil ik ook nog zelf brood gaan bakken, als is het maar om een keer op zondagochtend wakker te worden met de geur van vers brood in huis (dat voelt zo rijk!). Ik heb dan ook het geluk dat ik een broodbakmachine heb. Een heel simpel oud ding, gekregen van mijn ouders omdat ze hem niet meer gebruikten, maar hij werkt nog prima. Mik 's avonds de ingrediënten erin, stel de timer in en 's ochtends ben je een gelukkig mens!

Wat is jouw favoriete vegan budgetbrood? Bak je ook wel eens zelf?

11 opmerkingen:

  1. Hoi Alynda,
    ik eet nu bus spelt brood uit de Goud Eerlijk serie van Jumbo en volgens de ingredientenlijst is deze helemaal plantaardig. Er zit ook geen tarwe in (wat ik wel fijn vind). Hij kost geloof ik 2.09 dus wel een stukje duurder dan de jouwe, maar ik doe meestal ook een paar wekend met een brood.
    Succes verder met je budgetchallenge.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te weten! Maar er staat me iets bij van dat 'goudeerlijk', dat het niet zo eerlijk was. Zit daar niet palmolie in?

      Verwijderen
    2. Oeps, ik zie dat je gelijk hebt.. maar ik denk toch dat ik het weer koop omdat het zoveel voordelen heeft en heel lekker is. Er zit ook niet veel palmolie in, het is bijna het laatste ingrediënt in de lijst.

      Verwijderen
  2. wat mij opvalt bij de broden van de Jumbo
    dat de ene x de Enrs er wel op staan en dan weer niet op zelfde brood

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brood is zeg maar niet echt mijn ding. Maar zelf versgebakken brood is dan wel weer heerlijk.

    Vroeger maakte ik altijd zuurdesumbrood. Maar dat kost zoveel tijd. Verder is het ook altijd teveel voor mij alleen en moet je het iedere week blijven maken. Dus mijn vriezer lag vol en de rest gaf ik weg. Maar goed, wel heel budget.

    Waarom is roggebrood nu opeens weer 4 cent? Dat blijft ook maar wissellen :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat roggebrood, nou dat zit zo: er blijken 9 sneden in een pakje te zitten (toch?). In elk geval wel als ik kijk naar hoe veel de verpakking claimt dat 1 snee weegt (56 gram. 500 gram gedeeld door 56.. is 9).
      Daarmee is 1 snee 0,39/9 = 0,0433 euro. Dus 2 sneden zijn wel 9 cent. Ha

      Verwijderen
  4. Ik heb heel wat jaren het brood voor ons gezin zelf gebakken. Vier flinke broden per keer. Ik kneedde het zelf en bakte het in de oven. Dat vonden wij lekkerder dan uit de broodbakmachine. Helaas kan ik dit niet meer doen vanwege mijn glutenintolerantie.
    Ik eet zelden glutenvrij brood. Alleen als we een dagje weggaan. Ik eet als ontbijt een fruitsalade met noten. Vanochtend aangevuld met sojajogurt. In de middag eet ik vaak volkomen rijstwafels van AH puur en eerlijk. Die zijn echt glutenvrij. Vaak vul ik mijn middageten aan met een restje warm eten of soep.
    Soms mis ik brood wel. Mijn zelfgemaakte dan. Glutenvrij brood bestaat vaak uit zetmeel en suiker, niet zo gezond dus.
    Die roggebrood lijkt me idd het handigst met de budgetchallenge. Mocht je trouwens toch een keer zin hebben in makkelijk en snel te maken witte broden die superlekker smaken, dan wil ik je het recept wel toesturen. Doordat het witbrood is, is het niet helemaal gezond, het is wel vegan en je kunt voorlopig een tijdje vooruit met de broden. Je kunt een deel van de bloem vervangen door volkoren meel als je nog wat geld over hebt.
    Het brood heet Cuban Bread.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eipet maakt er 'volkomen' rijstwafels van, ik bedoelde volkoren rijstwafels.

      Verwijderen
  5. Allison brood is het enige supermarktbrood wat ik nog te eten vind. Bij de Jumbo heet hij anders, "stevig volkoren" volgens mij.

    Ik bak eigenlijk altijd zelf brood. Omdat ik fulltime werk bak ik op zondag twee of drie broden en stop die in de vriezer, dan heb ik er de rest van de week geen werk van. Zelfgebakken brood is veel voedzamer, je hebt er minder van nodig (1 plakje is vaak genoeg, scheelt ook weer in beleg). Zelfgebakken brood is steviger, smakelijker, en altijd vers.

    Een zelfgebakken brood kost maar 60 cent ofzo, voor een enorm brood. Een bakmachine kun je vaak gratis of voor een tientje ergens ophalen. Zeker een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer dat je niet bio en budget doet, zelf ben ik juist daarnaar op zoek, want zo goedkoop mogelijk is eigenlijk niet zo moeilijk, maar dan ook nog dingen eten die én goed voor jezelf maar ook goed voor de aarde en onze medebewoners zijn... dat wordt een stuk lastiger.

    Brood van de AH, 2 voor 1,50; hoeveel Roundup heeft Monsanto dan verkocht (en gespoten) en wat heeft de aarde te verduren gekregen om die tarwe zo snel te laten groeien, hoe weinig hebben de boeren dan gekregen als AH al genoeg heeft aan 75 ct. per brood...?

    BeantwoordenVerwijderen