maandag 2 december 2013

Kikkererwtenscramble

Misschien lijd je aan soja allergie (ik heb érg met je te doen) of word je gehinderd door tofu fobie (hier is wel therapie voor ;-)). Of wellicht heb je een andere reden waarom je liever geen scrambled tofu maakt. Hoewel ik me geen leven zonder scrambled tofu kan voorstellen is het soms gewoon leuk om verder te experimenteren. Zo kwam ik tot scrambled chickpeas (kikkererwten).

Al een hele tijd geleden ging ik ermee experimenteren, maar het kwam er niet van om er echt een recept voor te schrijven. Tot ik in de nieuwe Isa Does it zat te bladeren en erachter kwam dat daar zelfs een recept voor scrambled chickpeas in staat! Zo gek is het dus niet. Nou maak ik niet zo vaak brunch meer sinds ik de keuken deel met huisgenoten, maar gister had ik het rijk voor mij alleen en besloot ik mijn experiment voort te zetten.

Hoewel de structuur van scrambled tofu dichterbij het oorspronkelijke scrambled eggs komt, is dit recept ideaal voor als je liever wat anders wil dan tofu, of die toch niet zo van ei hield en liever wat meer bite wil. Oh, tenslotte nog een tip voor de tofuhaters: misschien is de avocado-omelet ook wat voor jou!





Voor 2 personen heb je nodig:
  • 250 gram boerenkool

  • 2 eetlepels neutrale olie
  • 1 ui, grof gesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 300 gram kikkererwten
  • 4 eetlepels edelgist
  • 1 theelepel zwart zout
  • 1/2 theelepel kurkuma
  • 1/2 theelepel komijn
  • peper naar smaak
  • evt. (gerookt) paprikapoeder
  • 1 eetlepel citroensap
  • scheut water

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 tomaten, in partjes

Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Verdeel de boerenkool over de bakplaat en bak in zo'n 15 minuten knapperig.

 Verwarm de neutrale olie in een ruime pan en bak de ui 5 minuten. Pers de knoflook er boven uit en bak 1 minuutje mee. Voeg kikkererwten toe en prak ze met een aardappelstamper voor ongeveer 2/3e plat. Voeg edelgist, zwart zout, kurkuma, komijn en peper toe en roer door. Voeg citroensap toe en giet er steeds wat water bij als het dreigt aan te branden. Laat de smaken intrekken.

Ondertussen verhit je in een klein pannetje de olijfolie en smoor hierin de tomaat.

Serveer met brood en eventueel nog verse kruiden zoals peterselie of koriander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten