vrijdag 20 december 2013

Wijn van YanFlorijn

Er komt steeds meer aandacht voor vegan geproduceerde wijn. Super om te zien! Sommige mensen zijn hierdoor verrast, huh, wijn, niet vegan? Helaas worden vele wijnen (ongeveer 9 op de 10) geklaard met behulp van dierlijke eiwitten, zoals vislijm, gelatine of kippeneiwit. Terwijl de wijn ook gewoon gefilterd kan worden! Ondernemers zoals Daniëlle van Wijn en Ik en Yannick en Floor van YanFlorijn hebben zich verdiept in de wereld van vegan wijn. Bij die laatste was ik uitgenodigd om gisteravond een wijnproeverij bij te wonen.

De proeverij was bij de winkel van de Vegetarische Slager in Amsterdam, waar de wijn ook verkocht wordt. Ik vond het sowieso heel leuk om die winkel eens te bezoeken, het is er zo anders dan in de Haagse winkel!

Aan een lange tafel namen we plaats om 6 verschillende wijnen te proeven.




Yannick en Floor konden veel over hun wijn vertellen. Leuk om ze zo enthousiast te zien!

We maakten kennis met 6 verschillende wijnen. Er werd voorzichtig begonnen met een lichte, mousserende witte wijn, waarna de volgende wijnen steeds iets voller van smaak werden. De laatste witte wijn, Generosité, was mijn favoriet. Zo'n rijke smaak! Ik kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo'n lekkere witte wijn heb gedronken. (Ik ben een rood-liefhebber!)

Na de witte wijnen uit Frankrijk kwam er rode wijn uit Oostenrijk op tafel. Ook hierin zat een opbouw van smaak. Het begon met een mildere wijn en eindigde met een heerlijke volle wijn, de Nero d'Avola uit Sicilië.


Om te helpen bij het 'slimme dingen over wijn zeggen' kregen we deze aromazon, een kaart waarop vele suggesties stonden voor de geur die je waarnam. Ik heb nog nooit zo bewust wijn geproefd en het was een leuke ervaring! De hapjes die erna volgden waren ook zo goed... smullen! Ik heb een potje muhammara tapenade meegenomen en een fles Naturschönheit, mijn op één na favoriete rode wijn (de Nero d'Avola is pas nieuw in het assortiment en was helaas nog niet te koop).

Je vindt deze wijnen dus bij de Vegetarische Slager in Amsterdam, en kunt ze ook in de webshop bestellen. Toevallig zag ik precies vanochtend in mijn mailbox dat Pink! volgende week ook een wijnproeverij bij YanFlorijn organiseert... ik denk dat ik gewoon nog een keer ga genieten!

Mocht je gewoon bij jou in de buurt vegan wijn willen kopen: Dani van Plantaardigheidjes heeft met haar vriend hun zoektocht naar vegan wijn in een handige lijst samengevat. Je vindt de lijst met vegan wijnen van supermarkten en slijterijen hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten