donderdag 23 januari 2014

Low carb magnetron brownie

Hoi! Ik leef nog. En hoe! Na een intense week vol verhuisstress (oh nee toch niet!) en tentamens (hakken over de sloot, oei!) was het tijd voor een heerlijk soja latte momentje met wat lekkers erbij. "Maar wat voor lekkers?" vroeg ik mijzelf af. Ik eet namelijk sinds een week weer suikervrij en probeer ook zoveel mogelijk de koolhydraten te beperken. Voel me hier heel goed bij, beter dan ik in december deed bij mijn 101 mislukte crazy sexy cleanse pogingen. Maar wat voor lekkers maak je dan?

Uiteindelijk kwam ik op deze heuze magnetronbrownie. De credits voor dit recept gaan naar Martine, die mij elke keer blijft verbazen met haar creativiteit in de keuken. Ik heb het iets aangepast want ik had geen proteïnepoeder in huis, en wel boekweitmeel (ja, ik leef lichtelijk antroposofisch tegenwoordig). Lékker dat het was! En oh zo verantwoord, zonder suiker, gluten én low carb. Dit recept paste zowaar in 140 tekens:



Maar voor een ieder die dat wat te kort door de bocht vindt, hier alles vol uit geschreven.







Je neemt

  • 2 eetlepels amandelmeel
  • 2 eetlepels (rauw) cacaopoeder
  • 2 eetlepels boekweitmeel of (soja)proteïnepoeder
  • 1 eetlepel lijnzaadmeel
  • 1 eetlepel stevia (afhankelijk van de soort die je hebt! mijne is niet puur)
  • 1 eetlepel vloeibare kokosolie
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 75 milliliter sojamelk

Meng alles in een kommetje, klop alle klontjes eruit en zet 1 minuut in de magnetron. Zelfs als je magnetron niet draait (zoals die in ons semistudentenhuis!) werkt dit recept, woohoo!
Ja, dit was alles. Geniet ervan!

Volgens het oorspronkelijke recept moet je het beslag trouwens in twee schaaltjes doen en met zijn tweeën opeten. Deze stap heb ik echter zonder problemen overgeslagen.


Het volgende kan zo maar interessant zijn:
Voedingswaarde: 370 kcal, 11 g eiwit, 23 g koolhydraat, 26 g vet.
Met sojaproteïne ipv boekweitmeel: 370 kcal, 25 g eiwit, 5 g koolhydraat, 30 g vet.

13 opmerkingen:

  1. Het is dat ik geen magnetron heb.
    Wat een uitstekend ideetje is dit!

    Ik heb nog twee zakken amandelmeel liggen. Toch maar eens iets meer proberen..
    Jij nog een leuk idee voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag het hier uitproberen ;-)
      Amandelmeel, als je het invult in het zoekveld vind je 3 recepten op m'n blog (zoals amandelmelk ervan maken). Ik wil er mee experimenteren als bloemvervanger in bv. wafels of pizzabodem. Keep you posted!

      Verwijderen
    2. Je kunt deze brownie ook wel in de oven bakken denk ik. 20 minuten op 180 graden ofzo? Misschien het recept verdubbelen zodat het wat meer de moeite waard is om er de oven voor aan te zetten. Ik heb best veel recepten met amandelmeel, vaak als bloemvervanger in combinatie met tarwegluten en/of lijnzaad.

      Verwijderen
    3. Heb hem net zowel in over als in de magnetron geprobeerd: oven is wel lekkerder (wordt knapperiger van buiten) en magnetron wordt wat taaier. Tip: 10 min in oven op grilstand met ventilator (als je dat hebt); oven is dan ook zo warm. Mjammmmm

      Verwijderen
  2. Hee wat leuk, het ziet er lekker uit! Had je die op het PPK forum gevonden? Fijn dat het goed bevallen is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt! Heb die thread op de PPK even doorgelezen voor wat inspiratie :) ik ga zondag je wafels uitproberen voor een brunch-potluck, spannend!

      Verwijderen
  3. Zojuist gemaakt, erg lekker! Verrassend recept :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nooo, ik wil juist de carbs :p Dit is high fat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen lees 80/10/10, China Study en Starch Solution. Koolhydraten zijn juist het belangrijkste onderdeel van je voeding <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die heb ik zeker gelezen. Maar als ik veel koolhydraten eet doet dat me geen goed, ik ben dan onverzadigbaar, voel me slap en heb veel migraine. Eat & let eat is mijn motto, niet alle lichamen werken hetzelfde.

      Verwijderen
  6. Wat een leuk recept en leuke blog ook...! Kan ik ook teffmeel gebruiken?
    Alvast hartelijk dank voor je reactie!

    Groetjes,

    Lieke

    BeantwoordenVerwijderen