dinsdag 24 juni 2014

De Kleinste Ijsfabriek

Sinds een tijdje eet ik ijs. Dat heb ik moeten leren, want vroeger hield ik er echt niet van - alleen van waterijsjes eigenlijk. Tot ik Grunschnabel ijs ontdekte. En rice magnums. En bij onze oosterburen zelfs rice cornetto's. Als goed voornemen had ik voor 2013 om alle smaken Grunschnabel uit te proberen. Mijn favoriet bleek in de zomer basilicum-limoen en in de winter appel-amandel (vooral bij stoofpeertjes doet ie het goed!).

Goed, nu geniet ik dus af en toe van ijs. In Utrecht kun je op een paar plekken wel Grunschnabel ijs kopen, maar daar ben je dan natuurlijk nooit in de buurt als je er trek in hebt. En momenteel fiets ik er helaas niet zo maar ff heen. Dan kan je naar de buurtsuper waar ze de immer-gut-festini peren ijsjes hebben. En soms ook soja ijs, maar dat vind ik meer voor echt hoge nood. En dat heb ik zelf nou dus niet zo vaak als het op ijs aankomt.

Je kan het altijd bij een ijssalon proberen, als je geluk hebt en een echte (Italiaanse) ijssalon treft weten ze wat sorbetijs is en kunnen ze je vertellen welke smaken dat zijn. Vaak moet je dan echter nog ff navragen of ze echt wel zeker weten dat er geen koemelk in verwerkt is.

Hier in het centrum van Utrecht hoeft dat niet: bij Schep! - de kleinste ijsfabriek wordt het ijs voor je neus bereid en staan er duidelijke bordjes bij die je vertellen wat er in het ijs zit, of beter gezegd: wat er niet in zit. Zo weet je zeker dat je ijs geen koemelk bevat. Of geen gluten, if that's your thing.





Zelf nam ik deze 2 smaken:






Dat was smullen! Vooral de limoensmaak vond ik erg lekker. Je vindt deze toffe ijssalon trouwens vlakbij de Neude. En ze scheppen geen bolletjes ijs, maar scheppen :D dat kan natuurlijk niet anders met zo'n naam.

Wat voor ijs eet jij graag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten