woensdag 23 juli 2014

Kookboekrecensie: Salad Samurai

Mijn moeder was laatst op vakantie in de Verenigde Staten en smste of ze nog een boek voor me kon meenemen. Nou, stuurde ik terug, het nieuwste boek van Terry Hope Romero leek me wel wat! Terry kennen we van haar debuutkookboek Veganomicon met Isa Chandra Moskowitz, natuurlijk ook van hun heerlijke bakboekjes (zoals Vegan Cupcakes Take Over The World) en zelf schreef ze al Viva Vegan en Vegan Eats World. Vooral die laatste vind ik echt geweldig. Ik stond niet per se te springen om een boek vol salades, maar hee, dit was Terry, en op het NVV forum werd er enthousiast over geschreven.

Vervolgens bleek het niet zo makkelijk te zijn om aan dat boek te komen, want de boekwinkel had het niet op voorraad. Het moest besteld worden, zou er binnen 1 week zijn maarrrr, precies na een week zou mijn moeder alweer naar Nederland terugkomen én het was 4th of July in die week. Het verlossende mailtje van de boekhandel kwam maar niet, wat ertoe leidde dat ze onderweg naar het vliegveld voor de terugreis nog helemaal hebben omgereden naar de boekwinkel om te kijken of ie er toevallig toch niet was. Bleek dat ie er gewoon lag, maar ze hadden blijkbaar nogal moeite met een mail sturen naar een adres wat op .nl eindigt. Zucht... nou goed, eind goed al goed, 2 dagen later stond m'n moeder bij me op de stoep met dit kookboek!


Het was een echte verrassing, want al die tijd had ze mij niet meer laten horen of het gelukt was. Het is een supermooi boek met fijne lay-out. De recepten zijn verdeeld over de 4 seizoenen, ook heel fijn! De meeste salades staan in het zomerseizoen, maar ook in de winter kun je natuurlijk heerlijke stevige salades maken. Denk overigens niet dat je met dit boek 100 manieren aangereikt krijgt om tomaten met ijsbergsla en vinaigrette te mengen. Nee, dit zijn echt hongerstillende maaltijdsalades!

In totaal zijn er 55 salade recepten plus een heleboel dressings en toppings, waarbij je kunt denken aan gemarineerde tofu, hennep parmesan of gecoate noten. Tenslotte staan achterin nog enkele ontbijtrecepten. Het fijne aan dit boek is dat het allemaal heel gezonde ingrediënten gebruikt. Nou denk je misschien: ja, goh, het is dan ook een saladeboek. Maar het is wel een Amerikaans saladeboek ;-) en daar verdwijnt toch nogal eens wat suiker in dressings, of brood in je salades.. dat is dus niet het geval met dit boek. De meeste recepten zijn ook nog eens glutenvrij en de ingrediënten zijn over het algemeen niet moeilijk te vinden. Hurray!

Zodra ik het boek had doorgebladerd mailde ik vriendin Maria die de dag erna zou komen eten, of het haar wat leek om hier iets uit te maken. Zij was er ook heel enthousiast over en koos de Fiery Fruit & Quinoa Salad uit om mee te beginnen.

Foto vanaf de bank :)



Dat bleek een ontzettend goede keuze! We maakten de salade met half quinoa, half gierst (voornamelijk vanwege de kosten!). Ik zeg wel we, maar het ging ongeveer zo: ik zat op de bank en sneed alles voor, terwijl Maria in de keuken druk in de weer was met pompoenpitten roosteren en de ui, nectarine en maïs roosteren. Zo lief dat ze zo uitgebreid voor me kookte, nu ik het zelf niet kan! De dressing bij deze salade was op basis van chiazaad gelei, met sinaasappel, limoensap, chipotle en komijn. YUM, wat was dit lekker! Het recept staat overigens ook online op Everyday Health.

Na deze salade was ik op slag verliefd op dit kookboek, zodat ik daarna bijna iedereen die op bezoek kwam vroeg of ze misschien een salade uit dit boek zouden willen bereiden... :-) Zodoende heb ik inmiddels al flink wat recepten uitgeprobeerd. Dat vind ik eigenlijk ook wel grappig, dat juist op het moment dat ik zelf niks kan, ik binnen 1 week al 5 recepten uit een nieuw kookboek heb uitgeprobeerd! Dat zou normaliter noooit lukken als ik gewoon aan het werk was ;-)

Melle maakte de Pepperoni Tempeh Pizza Salad:

Ta-daaa, mijn nachtkastje, a.k.a. mijn alles tijdens de revalidatie
Op de foto ook de hennep parmesan (mannn die was god-de-lijk!) en de pizzadressing. En mijn lege glas natuurlijk, ook belangrijk. Wij waren beide van mening dat de tempeh eigenlijk beter eerst even gestoomd had kunnen worden, of wat langer laten marineren. Maar de combinatie was errug lekker, en vooral ook bizar hoe erg dit daadwerkelijk naar pizza smaakt! Dit recept kun je ook al online vinden op Sand & Succotash.

Samen met Mirte probeerde ik de Lentil Pâté Bahn Mi Salad Rolls, een bijzondere twist op de altijd lekkere Vietnamese summer rolls. Er gingen flink wat verse groenten in:

Ik was weer druk aan het snijden op de bank...

En zie daar maar eens een appetijtelijke foto van te maken...
De linzenpâté was eigenlijk een beetje Frans gekruid, met tijm en rode wijn enzo erdoor, maar de combinatie met de summer roll was echt verrukkelijk! Vooral met dat warme weer is dit echt één van mijn favoriete hapjes. Er zat nog een heerlijk dipsausje bij met tamari en azijn, wat het helemaal afmaakte.

Het volgende recept was een twist op insalata caprese: Herbed Pea Ricotta op plakjes tomaat:


We aten dit als bijgerecht, want het is niet echt een hoofdgerecht natuurlijk, maar dat was ook helemaal niet erg want we hadden dikke broodjes Fry's hamburger als hoofdgerecht. We hebben dit recept wel een beetje getweakt, want de ricotta vond ik niet zo, hij smaakte erg veel naar tuinerwt (kan ermee te maken hebben dat mijn blender zijn beste tijd gehad heeft en de cashewnoten niet fijner dan korrelig krijgt hoor). Dus we voegden lekker extra basilicum, citroensap en edelgist door, waarna het gerecht is omgedoopt tot erwtenpesto. Hoe dan ook is het een leuk recept, ik zou het zo maken voor een feetje! Ook dit recept kun je al online vinden op Meat Free Mondays.

Toen Maria een week later weer kwam eten, had ze de Pad Thai Salad uitgekozen om te maken. Ze had thuis al lekker de citroengras tofu gemarineerd en maakte hier in de keuken de rest klaar terwijl ik op het balkon zat... wat een verwennerij!


Thaise basilicum had ik nog nooit gegeten, stiekem moet ik toegeven dat ik dit altijd verving door gewone basilicum. DON'T! Seriously, waarom ze beide basilicum heten is me een raadsel, want ze lijken niet eens echt op elkaar. Thaise basilicum heeft een kruidige, anijsachtige smaak. Echt superlekker! Asperges zijn er natuurlijk al niet meer helaas, maar in plaats daarvan hebben we een courgette in lange slierten geraspt. Dit recept maakte echt heel veel, waarschijnlijk hadden we het beter in 3 porties kunnen delen maar het was te lekker... ;-) Dit recept vind je online op The Fig Tree.

Tenslotte het laatste recept wat ik uit dit boek heb geprobeerd, een simpele. Het zijn de Chopped Chickpea Endive Spears, alleen hebben we ze niet in witlofschuitjes gegeten maar gewoon over gemengde salade die ik nog had.


Dit is denk ik de simpelste salade dit ik tot nu toe uit dit boek heb gemaakt, maar met 33 graden buiten, een koud Radler biertje erbij en een ijsje toe was dit een prima maaltijd!

Op de warmste dag van het jaar maakte een vriendin nog de Strawberry Spinach Salad with Poppyseed Dressing.


Dit reept staat eigenlijk in het lente-hoofdstuk, maar dat vind ik onterecht, want dit is echt iets wat je moet eten als het superheet is. Er zit lekker veel fruit in (aardbei, blauwe bes en sinaasappel). Alleen de tofu in dit gerecht vond ik een misser. Ik vermoedde het eerlijk gezegd al toen ik zag dat er niks zouts/hartigs in de marinade ging.... dat is toch best gek. Dus nee, die tofu kan ik je absoluut niet aanraden. Maar die noten waren overheelijk! Ze werden gecoat met een mix van sriracha, liquid smoke en maple syrup, en dan een tijdje in de oven. Nom!

Het laatste recept wat ik eruit geprobeerd heb was de Salade Niçoise, die Tessa en Maria gisteren bereiden. De foto is een beetje overbelicht... avondzon op Maria's dakterras!


Ik was totaal uitgehongerd na de klim naar het dak (probeer het maar eens op 1 been ;-)) en dan is deze salade een goede keuze. Het was een echte maaltijdsalade! Kostte dan ook wel wat tijd om te bereiden. Zo zaten er coconut bacony bits in, kokosvlokken met bacon-marinade uit de oven. Van avocado en kala namak werd een ei nagebootst - niet zo mijn ding helaas, maar de kikkererwten met zeewier vond ik dan wel weer superlekker! Volgens de meiden leek het erg op de originele salade niçoise, iets wat ik zelf nog nooit heb gegeten maar 1 ding staat vast: het was heerlijk!

Al met al kan ik niet anders zeggen... koop dit boek en ga los deze zomer! Het is echt mijn nieuwe favoriet en mijn nieuwste goede voornemen is om dit jaar nog alle salades een keer te hebben gemaakt. Als ik dit tempo volhou, komt dat zeker goed ;-) Hij is ook helemaal niet duur, ongeveer 13 euro bij the Book Depository. Ode aan Terry!

3 opmerkingen:

  1. Is mijn reactie die ik had getypt nu verdwenen? Ok, daar gaan we nog een keer:

    Leuk om de review te lezen met alle foto's er ook bij.
    Ik vind het echt een geweldig boek (salad addict) en wil het ooook (maar dat wist je al).

    Vanavond gaan we er weer op los. Yeah!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, die Strawberry Spinach Salad with Poppyseed Dressing ziet er wel verdraaid lekker uit. Die ga ik als volgende proberen uit het boek. Maar maanzaad, is dat makkelijk te vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maanzaad vind je bij de bio winkel :) had het zelf niet meer in huis en heb chiazaad gebruikt, ging ook prima!

      Verwijderen